آموزشی, خرید موتور های کراس, راهنمای موتور چهارچرخ

تفاوت موتور کراس چهار زمانه و دو زمانه در چیست؟

تفاوت موتور کراس دو زمانه و چهار زمانه

احتمالا هنگام جستجو برای خرید موتور کراس یا مینی کراس، با اصطلاح چهار زمانه و دو زمانه آشنا شده اید. بعید نیست به این فکر کرده باشید که آیا چهار زمانه بودن موتور کراس تاثیری بر عملکرد موتور دارد یا خیر؛ به دنبال این پرسش حتما می پرسید قیمت موتور دو زمانه و چهار زمانه چقدر با هم تفاوت دارد؟ ما در این مقاله برای شما توضیح می دهیم که تفاوت موتور کراس چهار زمانه و دو زمانه چیست.

((آفرود سواری خود را با کلاه کراس منحصر به فرد خود به یاد ماندنی کنید!روی لینک زیر کلیک کن))

🔻

موتور کراس چهار زمانه چیست؟

موتور های درون سوز احتراقی چهار زمانه از چهار فاز تشکیل شده اند؛ یعنی برای تولید انرژی و نیروی پیشران درون موتورهای چهار زمانه، فرایندی متشکل از چهار مرحله طی می شود. این مراحل شامل مکش، تراکم، احتراق و تخلیه می شوند. موتورهای چهار زمانه علاوه بر پیستون، دارای سوپاپ نیز هستند. می توان گفت اساسی ترین تفاوت موتور دو زمانه و چهار زمانه، همین تقسیم وظایف بین سوپاپ و پیستون است.

اولین مرحله: مکش

برای اینکه فرایند احتراق انجام شود، نیاز به هوا، سوخت و گرما داریم. پیش از اینکه به گرما برسیم، باید سوخت و هوا را فراهم کنیم. با پایین آمدن پیستون در موتورهای چهار زمانه، سوپاپ هوا و سوخت باز می شود تا این دو مورد در سیلندر جاری شوند. امروزه برای افزایش بهره وری موتورها، سوخت با کمک انژکتور به هوا پاشیده می شود.

دومین مرحله: تراکم

در مرحله بعد در موتور های چهار زمانه، پیستون بالا می رود و ترکیب هوا و سوخت را متراکم می کند. تراکم به تنهایی گرمای ترکیب را بیشتر می کند تا برای انفجار یک جرقه کافی باشد.

سومین مرحله: احتراق

بالاخره زمان احتراق فرا می رسد و نوبت شمع است که با یک جرقه، گرمای لازم برای انفجار را فراهم کند. با انفجار پیستون به سمت پایین پرتاب می شود.

مرحله آخر: تخلیه

هر آمدنی با رفتنی همراه است؛ دود حاصل از احتراق ترکیب هوا و سوخت باید از طریقی خارج شود. پیستون بعد از پایین آمدن، دوباره بالا می رود.

این تفاوت مراحل باعث یک تفاوت دیگر نیز می شود؛ میل لنگ در موتورهای چهار زمانه دو دور می چرخد و در موتورهای دو زمانه فقط یک دور می زند. این تفاوت ریشه در این دارد که هر بار بالا رفتن یا پایین آمدن پیستون برابر با نیم دور میل لنگ است. در ادامه به این خواهیم پرداخت که چگونه این مسئله بر تفاوت موتور سیکلت چهار زمانه و دو زمانه تاثیر دارد.

موتور گراس چهار زمانه

تقاوت موتور های چهار زمانه و دو زمانه

موتور دو زمانه چگونه کار می کند

همان طور که اشاره شد، موتور کراس چهار زمانه و دو زمانه این است که مراحلی که توضیح دادیم در موتور دو زمانه با هم ادغام شده اند؛ به این صورت که وقتی پیستون پایین می رود، سوخت و هوا از یک سوی پیستون وارد می شوند و با بالا رفتن پیستون، دود از خروجی واقع در سوی دیگر خارج می شود.

تفاوت اساسی موتور کراس چهار زمانه و دو زمانه

تا اینجا به بیان تفاوت فرایند تولید انرژی در موتورهای احتراقی پرداختیم. اما در نهایت تاثیر این تفاوت چطور در موتورهای کراس نمود پیدا می کند؟ کدام یک ویژگی های مثبت بیشتری دارد؟ موتور کراس چهار زمانه یا دو زمانه؟

شاید از گوشه و کنار شنیده باشید که صدای موتورهای چهار زمانه اصلا گوش را آزار نمی دهد یا اینکه روغن موتور چهار زمانه برای صاحب موتور دردسر درست می کند. ما برایتان مشخص می کنیم که هر یک از این شنیده ها چقدر صحت دارند و دلیل اینکه سر زبان ها افتاده اند چیست.

برای اینکه نقاط ضعف و قوت هر یک از موتورهای چهار زمانه و دو زمانه برای شما مشخص شوند، ویژگی های این دو را با هم مقایسه می کنیم. می توانید همزمان با بررسی این مقایسه، موتور کراس چهار زمانه و دو زمانه را سبک سنگین کنید تا تصویر(( موتور کراس ایده آل)) در ذهنتان واضح تر شود.

موتور دو زمانه موتور چهار زمانه
بهره وری کمتری دارد بهره وری بیشتری دارد
نیازمند سوخت بیشتری است سوخت کمتری مصرف می کند
نسبت قدرت به وزن آن بالاتر است نسبت قدرت به وزن آن چشمگیر نیست
تعادل بالایی دارد تعادل کم آن نیازمند به کار بردن بالانسر در ساخت آن است
به خاطر ساده تر بودن طراحی، ارزان تر است به خاطر قطعات بیشتر و پیشرفته تر، گران تر است
پیستون کمتر حرکت می کند و اصطکاک کمتری وجود دارد پیستون بیشتر حرکت می کند، پس اصطکاک بین قطعات بیشتر است
دود پیش از خروج با سوخت و هوا ترکیب می شود دود بدون ترکیب شدن با سوخت و هوا خارج می شود
گشتاور کمتری دارد با دور بر دقیقه کمتر، گشتاور بیشتری دارد
استهلاک بیشتر و عمر کمتری دارد مداوم تر است و عمر آن بیشتر است
گرمای بیشتری تولید می کند گرمای کمتری تولید می کند
استفاده از خنک کننده پروانه ای استفاده از خنک کننده رادیاتوری
مصرف سوخت بالا و بازدهی پایین سوخت کمتری نیاز دارد و بازدهی آن بالا است
شتاب بیشتر شتاب کمتر
روانکاری آن ساده تر است روانکاری آن پیچیده تر است
روغن پس از روانکاری به سیستم بر نمی گردد روغن پس از روانکاری به سیستم بر می گردد
آلودگی بیشتری تولید می کند آلودگی کمتری تولید می کند
صدای بیشتری تولید می کند صدای کمتری تولید می کند
حجم و وزن کمتری دارد حجم و وزن بالاتری دارد

 

موتور کراس چهار زمانه بهتر است یا دو زمانه

با توجه به مقایسه ای که ارائه کردیم، می توان نتیجه گرفت استفاده از موتور کراس های چهار زمانه با بهره وری بالاتری همراه است اما نگهداری از آن ها نیازمند توجه بیشتری است. موتورهای دو زمانه به خاطر تعداد دفعات چرخش میل لنگ و همچنین وزن کمتر، شتاب بالاتری دارند و مراحل طی شده در فرایند تولید انرژي به قدرت بیشتر آن منجر می شود.

 تفاوت موتور کراس دو زمانه و جهار زمانه

تفاوت موتور کراس چهار زمانه و دو زمانه

جمع بندی نهایی

اکنون که با تفاوت موتور کراس چهار زمانه و دو زمانه آشنا شدید، راحت تر می توانید به انتخاب موتور کراس بپردازید. نتیجه گرفتیم که اگرچه موتورهای چهار زمانه گران تر از موتورهای دو زمانه هستند، از نظر آلایندگی، قدرت کلی، دوام و بهره وری عملکرد بسیار بهتری دارند.

اگر درباره برندهای موتور کراس اطلاعات کافی ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *