آموزشی

فرق کراس و تریل چیست؟ موتور کراس بخریم یا تریل؟

فرق کراس و تریل

فرق کراس و تریل (چیزهایی که نمیدونی)

اگر تا به حال اسم موتور کراس و تریل را شنیده‌ای، حتما این سوال برایت پیش آمده که فرق کراس و تریل چیست؟

ویژگی‌ها و تفاوت‌های این موتورها را به‌طور کامل برای شما آوردیم تا هر چیزی که در این باره نمی‌دانی را بدانی. درحالی که حتی متخصصین این حوزه هم تفاوت‌های دقیق این موتورها را نمی‌دانند، ما معتقد هستیم هر شخصی و هر مکانی موتور مخصوص به خودش با ویژگی‌های خودش را می‌طلبد، پس اجتناب‌ناپذیر است که تفاوت‌ها را بدانی تا بتوانی بهترین انتخاب را داشته باشی و هیجان بی‌حد و مرز موتورسواری با موتور مخصوص به خودت را به دست بیاوری.

در چند سال اخیر موتورهای آفرود و ورزشی نقش پررنگی در بین موتوربازها و علاقه‌مندان به سواری پیدا کرده‌اند. اما نکته مهم این است که اکثر افراد وقتی اسم موتورهای آفرود و ورزشی را می‌شنوند فقط مدل‌های تریل و کراس را در ذهن تصور می‌کنند. درحالی که این موتورها انواع بسیاری دارند. همین طور اگر فرق اساسی این موتورها را ندانید هنگام خرید با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوید.

برای مثال درست است که به موتور تریل «دو منظوره ورزشی» می‌گویند یعنی برای سواری در داخل و خارج جاده مناسب هستند اما باز هم درون شهری نیستند. ولی افراد بسیاری به اشتباه از موتور تریل در شهر استفاده می‌کنند. درحالی که برای پیست‌های مخصوص و مسافت تعریف‌شده طراحی شده‌اند.

 

فرق کراس و تریل

تفاوت موتور کراس و تریل

صفر تا صد تفاوت موتور کراس و تریل

تمام نکات گفته شده درباره فرق کراس و تریل حاصل تجربه 10 ساله «بریم آفرود» از خرید و فروش انواع لوازم جانبی و قطعات موتور می‌باشد و برای آگاهی و انتخاب راحت‌تر مشتریان جمع‌آوری شده است. در هنگام خرید به تمام نکات زیر دقت کنید تا تجربه هرچه دل‌چسب‌تر در موتورسواری را به دست آورید.

بریم آفرود بزرگترین فروشگاه موتور کراس و مینی کراس است که دارای کامل‌ترین مجموعه لوازم یدکی و قطعات این گونه موتورها می‌باشد.

برای مشاهده مجموعه کامل این لوازم و قطعات موتور کراس و موتور سیکلت بر روی لینک کلیک کنید.

🔻

 

1- سرعت و شتاب

اشتباه نکنید تفاوت موتور تریل و موتور کراس درسرعت و شتاب بسیار زیاد است. موتورهای کراس به گونه ای طراحی شده اند که به دلیل وزن سبک سرعت بسیار بالایی دارند و دارای سرعت اسمی حداکثر 105 کیلومتر بر ساعت هستند.

موتور کراس ها مسابقه محور طراحی شده اند به همین دلیل با تمرکز بر روی  سرعت برای مسابقات بسیار مناسب هستند، درحالی که وزن بیشتر درتریل ها باعث شده دردل کوهستان، مناطق جنگلی پرپیچ و خم وزمین های ناهموار بهترین عملکرد را داشته باشند.

درسته که موتور تریل ها سواری نرم تر و گشتاور بیشتری دارند و به همین دلیل سواری درمسیر های سخت و ناهموار را برایتان راحت می کنند اما همان طور که گفته شد وزن بیشتری دارند که باعث کاهش سرعت آنها شده است ، حداکثر سرعت اسمی آنها 100 کیلومتر برساعت است . حتما توجه داشته باشید برای مسابقات باید ازمدل های سبک استفاده شود.

2- پرش و قدرت

سواری با کراس ها فوق العاده هیجان انگیزه است! پرش هایی تا 12 متر هر موتور سواری رو سر ذوق میاره  به همین علت موتور کراس را موتور پرشی هم می نامند. همچنین قدرتی از 18 تا 90 اسب بخار دارند.ارتفاع پرش تریل ها حداکثر 6 متره، و با قدرت 16تا 30 اسب بخار طراحی شده اند. هرچند سواری با موتور تریل سرعت و پرش کمتری داره،  اما با انتخاب درست و توجه به نیاز و علاقه خود ازهردوی این موتور ها می تونید لذت کافی رو ببرید.

3- وزن

حتما به تفاوت موتور تریل و موتور کراس در وزن هم توجه داشته باشید، در واقع تریل ها موتور های قدرتی هستند،  بدنه قدرتمندی دارند واز آنجایی که ازشون انتظار سرعت زیادی نداریم وزن  بیشتری نسبت به کراس ها دارند که با توجه به نوع مدل آنها از 120 کیلوگرم تا 140 کیلوگرم متغیر است.

موتور کراس ها نیز بدنه بسیار قوی و محکمی دارند که این موتور را در برابر ضربه، آسیب و صدمات بسیار مقاوم کرده است. ضربات سخت و فشارهای شدید به چرخ ها و بدنه را به خوبی کنترل می‌کند. برای تجربه سواری با سرعت، تولیدکنندگان این موتورها را سبک طراحی کرده‌اند. با توجه به نوع مدل، رنج وزن موتورهای کراس از 105 کیلوگرم تا 120 کیلوگرم متغیر است.

 

فرق کراس و تریل چیست

تفاوت موتور تریل و کراس در افرود

 

4- سیستم تعلیق

یکی دیگر از تفاوت موتور تریل و موتور کراس سیستم تعلیق یا فنربندی موتورسیکلت است که از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های موتور کراس محسوب می شود. کار اصلی سیستم تعلیق خوب این است که فشارهای وارد شده بر چرخ‌های موتور و همین‌طور لرزش هنگام حرکت در پستی‌بلندی‌ها را به خوبی کنترل کند.

خوب است بدانید تعدادی از موتورها بدون سیستم تعلیق وارد بازار می‌شوند. اما موتورسواران می‌دانند لرزش هنگام حرکت می‌تواند چقدر کلافه‌کننده باشد، پس حتماً هنگام خرید موتور به کیفیت سیستم تعلیق آن توجه داشته باشید تا دیگر نگران سواری با سرعت در جاده‌های مختلف و سطح‌های ناهموار نباشید.

ویکی دیگر تفاوت موتور تریل و موتور کراس در این بخش است که موتورهای کراس با طی کردن مسافت طولانی مسابقه و حرکت در مسیرهای مختلف می‌توانند باعث فشار و آسیب به چرخ‌ها، بدنه موتور، سایش قطعات و… شوند. کراس‌ها و تریل‌ها سیستم تعلیق خوبی دارند که جای نگرانی برای شما نمی‌گذارند و ضمن حفاظت از اجزای موتور در برابر فشار و آسیب، حرکت بدون لرزش و آرام را برای شما به ارمغان می‌آورند.

 

5-سیستم روشنایی

سیستم روشنایی در موتورهای تریل کامل است و دارای چراغ‌های جلو و عقب می‌باشند. اما کراس‌ها تنها از چراغ جلو برخوردار هستند، اما دلیل خوبی دارند. همان‌طور که گفتیم هدف اصلی طراحی موتور کراس برای مسابقه بوده است و بیشتر در پیست‌های آفرود استفاده می‌شوند. بدیهی است که این مکان‌ها نورپردازی خوبی دارند، پس با این ایده خلاقانه برق موتور صرف کارهای مهم‌تر مانند افزایش سرعت می‌شود. البته این موتورها قابلیت نصب چراغ هم دارند.

 

با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید بهترین مدل‌های چراغ را از بریم آفرود تهیه کنید.

🔻

6- ارتفاع

دیگر تفاوت تریل و کراس ، ارتفاع نسبتاً بلند تا طول 1.9 متر و طراحی جذاب و چشم‌نواز موتورهای تریل در مقابل کراس است که نظر بسیاری از موتورسواران را به خود جلب کرده است.

اما همان طور که قبلاً گفتیم وزن موتور تریل نسبت به موتور کراس بیشتر است و همین امر باعث شده است که سرعت و پرش زیادی نداشته باشد. البته سواری با هر دوی این موتورها با توجه به کارایی و نیاز شما لذت‌بخش است.

 

تفاوت در ارتفاع کراس و تریل

فرق کراس و تریل

می توان گفت همه این موارد بالا جز تفاوت موتور تریل و موتور کراس محسوب می شود درادامه موارد جزئی تری را بررسی می کنیم.

7- حجم سیلندر موتورهای تریل و کراس

حجم موتور نشان‌دهنده حجم موتورسیکلت است. هرچه حجم موتور بیشتر باشد، سوخت‌گیری و قدرت موتور نیز افزایش می‌یابد. حجم سیلندر موتورهای تریل از 75 سی‌سی تا 250 سی‌سی است، در حالی که این عدد در موتورهای کراس از 125 تا 750 سی‌سی است.

بنابراین، قدرت و مصرف سوخت موتورهای کراس بیشتر است. توجه داشته باشید که قدرت موتور تأثیر مستقیمی بر افزایش سرعت دارد.

 

برای دیدن انواع سیلندر و قطعات موتور و انجین موتور کلیک کنید

8- تعداد سیلندر موتورهای تریل و کراس

موتورسیکلت‌ها از یک تا شش سیلندر دارند. هرچه تعداد سیلندر بیشتر باشد، موتور سرعت بیشتری دارد. از آنجایی که یکی از اهداف اصلی طراحی موتورهای کراس، تمرکز بر مسابقات است، تعداد سیلندر بیشتر در این موتورها باعث افزایش قدرت موتور و در نهایت سرعت و شتاب بالایی می‌شود.

 

9- حجم باک

حجم باک یکی از دلایل وزن بیشتر موتورهای تریل است. ظرفیت باک موتورهای تریل 11 تا 16 لیتر است. در نگاه اول این عدد قابل توجه است، اما با وجود ظرفیت باک بزرگ، مصرف سوخت این موتورها بیشتر است.

موتورهای کراس حجم باک متوسطی دارند. ظرفیت باک موتورهای کراس 6 تا 9 لیتر است. یکی از ویژگی‌های خوب موتورهای کراس، مصرف سوخت کمتر نسبت به موتورهای تریل است. این امر باعث می‌شود که موتورهای کراس بتوانند بنزین را برای مدت زمان بیشتری نگه دارند.

 

10- دو زمانه و چهار زمانه

در موتورهای دوزمانه و چهارزمانه تفاوت‌های زیادی دارند. به‌صورت خلاصه، موتورهای چهارزمانه در چهار مرحله عمل احتراق، تراکم، تخلیه و مکش را انجام می‌دهند. اما موتورهای دوزمانه در دو مرحله این کار را انجام می‌دهند. به‌طور کلی، موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تفاوت‌های زیادی دارند.

موتور کراس دوزمانه بدون سیستم روغن‌کاری عرضه می‌شود. به همین خاطر دود تولیدشده آبی‌رنگ است.

اما موتور کراس‌های چهارزمانه دارای سیستم روغن‌کاری هستند. همین امر باعث شده‌است که با مصرف سوخت، دود بی‌رنگ تولید کنند.

کراس‌ها برای کارایی بهتر در مسابقات و پیست‌ها معمولاً دوزمانه تولید می‌شوند تا سبک‌تر باشند. همچنین موتورهای دوزمانه شتاب بیشتری دارند. اما با توجه به اینکه کراس‌های دوزمانه فرسودگی بیشتری نسبت به مدل‌های چهارزمانه دارند، موتورسواران علاقه‌مند به خرید و استفاده از موتورهای چهارزمانه شده‌اند.همچنین موتورها در تعداد قطعات، قدرت موتور، مصرف سوخت، قیمت و … تفاوت‌های زیادی دارند. موتورهای چهارزمانه به علت کارایی بیشتر قیمت بیشتری دارند. در سایت بریم آفرود هردو مدل دوزمانه و چهارزمانه کراس‌ها و مینی کراس‌ها موجود است.

نظر شما چیست ؟ چه موارد دیگری باعث تفاوت موتور تریل و موتور کراس می شود؟  در بخش کامنت ها منتظر پاسخ شما هستیم.

 

کراس بهتره یا تریل

فرق کراس و تریل

 

تبدیل موتور کراس به موتور تریل

تعجب نکنید! با کمی دستکاری فنی می‌توان موتور کراس را به مدل تریل تبدیل کرد. درواقع، با خرید مدل‌های کراس، با یک تیر دو نشان می‌زنید. البته این کار کمی سخت است و دردسرهای خودش را دارد، اما برای موتورسواران دشوار به نظر نمی‌رسد.

می‌توان با تغییر و دانستن نحوه تبدیل فاکتورهای زیر به راحتی این تبدیل را انجام داد:

  • سیستم تعلیق
  • چرخ‌دنده
  • حفاظت
  • لوازم اضافی
  • موتور تریل بخریم یا کراس
تفاوت موتور کراس با موتور تریل

تفاوت موتور کراس و تریل

شما باید هدف خود از انتخاب موتور را در نظر بگیرید. اگر از سواری در جاده‌های پر پیچ‌وخم، زمین‌های ناهموار دل کوهستان و جنگل لذت می‌برید، پیشنهاد ما به شما مدل‌های تریل است. اما اگر علاقه‌مند به سرعت، شتاب و پرش‌های بسیار بلند هستید، موتورهای کراس برای شما بسیار مناسب هستند.در این مقاله، تفاوت موتور تریل و موتور کراس را برای شما کامل گفتیم تا با آگاهی و دانش اولیه، بهترین خرید را داشته باشید.  

 

اگر خیلی وقته که به دنبال وسایل آفرود و موتور های کراس هستی بر روی لینک کلیک کن تا همه چیزی که لازم داری رو پیدا کنید

🔻

 

دیدگاهی در مورد “فرق کراس و تریل چیست؟ موتور کراس بخریم یا تریل؟

  1. شروین گفت:

    بسیار مفید بود ممنون از سایت خوبتون

    1. ممنون شروین جان که نظرتو با ما به اشتراک گذاشتی… تمام لوازم های موتور کراس داخل سایت موجوده

  2. رسول منصوری زاده گفت:

    کامل توضیح دادید ممنون

    1. سلام جناب منصوری زاده ممنون از اینکه وقت گذاشتید و مطالعه کردید سپاس گذاریم

  3. یاری گفت:

    سلام جناب دستتون درد نکنه
    برای طبیعت گردی تریل ۲۵۰ بهترین گزینه هست؟

    1. برای طبیعت گردی هر چقد موتور سبک تر باشه احساس بهتری و خستگی کمتری و به همراه داره تریل های 250 با اینکه سی سی بیشتری دارن ولی سنگین هستن و برای استفاده طولانی مدت روی موتور خستگی زیادی و به همراه داره

  4. diaco گفت:

    درود بر شما کامل توضیح دادین اما لذت و هیجانی که موتور کراس داره موتور های تریل تو خوابم به رایدر نمیدن . به نطر من هیچ لذتی بالاتر از سواری گرفتن از کراس نیس البته برای کسانی ک اماتورن میتونه خطرناک باشه چون کراس بسیار پرشتاب و وحشیه و یه رایدر حرفه ای میخواد.

    1. بله صد در صد لذت سواری با موتور کراس دو الی سه برابر هستش با تریل ….ممنون از اینکه نظرتو با ما و کاربران سایت به اشتراک گذاشتی

  5. صالح گفت:

    سلام موتوری ندارید که بشه پلاک کرد؟

    1. لام صالح جان موتور گس گس 250 سی سی داریم ک پلاک هم
      میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *