آموزشی, خرید موتور های کراس

مصرف سوخت موتور کراس چقدر است؟

مصرف سوخت موتور کراس

مصرف سوخت موتور کراس چقدر است؟

به عنوان یک موتور سوار باید تصویر روشنی در مورد تمامی ابعاد موتور کراس خود داشته باشید. آگاهی از سبک موتورسواری، زمینی که در آن موتورسواری می‌کنید، تعمیر و نگهداری و حداکثر مصرف سوخت موتور کراس برای حرفه‌ای بودن شما در این زمینه بسیار ضروری هستند. در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی بر روی میزان مصرف بنزین موتور کراس و عوامل موثر بر آن تمرکز کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم. بیایید ببینیم یک موتور کراس با یک باک بنزین چقدر حرکت می‌کند؟

ظرفیت مخزن سوخت موتور کراس (اطلاعات کامل)

قبل از پرداختن به میزان مصرف بنزین موتور کراس بهتر است ابتدا در مورد اندازه مخزن سوخت صحبت کنیم. مدت زمانی که می‌توانید با یک موتور کراس سواری کنید به اندازه باک و میزان بنزینی که همراه دارید بستگی دارد. به طور متوسط این مسافت 80 تا 160 کیلومتر خواهد بود. با این حال، این محدوده تابعی از متغیرهایی مانند نوع موتور، سبک موتورسواری، زمین و بازده موتور کراس است.

ظرفیت باک در انواع مختلف👈 برندها و مدل‌های موتور کراس👉 متفاوت است و به صورت میانگین حجم کافی برای 4 تا 11 لیتر بنزین وجود دارد. به عنوان مثال ظرفیت باک موتور کراس کاوازاکی KX250F  حدود 6.4 لیتر (1.7 گالن) است. از سوی دیگر انواع دیگری از موتور کراس‌ها مانند یاماها YZ250FX با ظرفیت بیشتری در حدود 9 لیتر (2.4 گالن) ارائه شده‌اند.

میزان مصرف سوخت موتور کراس بر اساس دو زمانه یا چهار زمانه بودن موتور

موتور کراس‌های دو زمانه به دلیل قدرتی که دارند شناخته شدند اما راندمان سوخت آنها نسبتا پایین است. به طور متوسط میزان مصرف سوخت موتور کراس دو زمانه 40 تا 80 کیلومتر با یک باک پر است. از سوی دیگر، موتور کراس‌های‌ چهار زمانه مصرف سوخت به‌صرفه‌تری دارند و معمولا با توجه به اندازه و شرایط موتور 80 تا 160 کیلومتر را با یک باک پر بنزین طی می‌کنند. به یاد داشته باشید که این ارقام برآوردهایی کلی هستند و محدوده واقعی مصرف بنزین موتور کراس می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد.

مصرف بنزین موتور کراس

مصرف بنزین موتور کراس

برای دیدن وسایل ولوازم جانبی موتور کراس (همه چیزی که دنبالش هستی❗) فقط کافیه روی لینک زیر کلیک کنی

🔻



محاسبه حداکثر مسافتی طی شده با یک باک بنزین توسط موتور کراس

برای محاسبه حداکثر مسافتی که موتورکراس می‌تواند با یک باک پر بنزین طی کند، باید ظرفیت باک بنزین و راندمان سوخت موتور کراس را در نظر بگیرید. فرمول نهایی کاملا ساده است:

حداکثر فاصله = ظرفیت باک بنزین × راندمان سوخت

به عنوان مثال اگر باک یک موتور کراس حدود 10 لیتر ظرفیت داشته باشد و راندمان سوخت موتور کراس حدود 80 کیلومتر/ لیتر باشد، حداکثر فاصله به صورت زیر محاسبه می‌شود:

حداکثر فاصله = 10 × 80 = 800 کیلومتر

بنابراین بر اساس این فرمول یک موتور کراس با مصرف 10 لیتر بنزین باید بتواند چیزی حدود 800 کیلومتر مسافت را طی کند. با این حال، همانطور که می‌دانید این حالت غیرممکن است و به دلیل تاثیر عوامل محیطی راندمان سوخت بسیار پایین می‌آید و مصرف سوخت موتور کراس در عمل بسیار بالاتر خواهد بود.

بهترین راه عملی برای تعیین میزان مصرف بنزین موتور کراس این است که خودتان دست به کار شوید. برای این کار باک بنزین موتور خود را پر کنید. کیلومتر شمار را روی صفر قرار دهید و مسافتی که طی می‌کنید را یادداشت کنید. اکنون به راحتی می‌توانید از طریق فرمول زیر مصرف سوخت موتور خود را محاسبه کنید:

مجموع کیلومتر طی شده ÷ تعداد لیتر بنزین استفاده شده =  مصرف سوخت به ازای کیلومتر/ لیتر

احتمالا نتیجه نهایی باز هم تحت تاثیر شرایط و متغیرهای زیادی قرار دارد اما می‌توان گفت به واقعیت نزدیک‌تر است.

عوامل موثر بر میزان مصرف بنزین موتور کراس

به دلیل اینکه عوامل زیادی می‌توانند باعث کاهش یا افزایش راندمان سوخت شوند، نمی‌توان یک عدد را به عنوان میزان مصرف بنزین موتور کراس به ازای هر کیلومتر گزارش کرد. در ادامه این بخش به بررسی این عوامل می‌پردازیم:

  • سبک موتورسواری

فارغ از ظرفیت موتور و حجم باک، مصرف سوخت موتور کراس به نحوه موتورسواری شما نیز بستگی دارد. به این معنا که موتورسواری آرام سوخت کمتری نیاز دارد، اما رانندگی تهاجمی و سریع سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

  • اندازه موتور کراس

هرچه اندازه موتور کراس و حجم موتور بیشتر شود میزان مصرف بنزین موتور کراس نیز بالاتر می‌رود. سازندگان موتور کراس این نکته را در نظر می‌گیرند و در موتور کراس‌های بزرگتر ظرفیت باک نیز بیشتر است. به همین دلیل جای نگرانی برای این موضوع وجود ندارد.

  • زمین و محیط موتورسواری

موتور کراس برای موتورسواری آفرود و جاده‌های پر فراز و نشیب طراحی شده است. بنابراین طبیعی است که در مقایسه با موتورسیکلت‌های معمولی که در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها دیده می‌شوند، مصرف سوخت بالاتری داشته باشند.

  • سن موتور کراس

هرچه سن موتور کراس بیشتر باشد مصرف سوخت آن هم بیشتر می‌شود. اینجا است که نقش پررنگ تعمیر و نگهداری مشخص می‌شود.

  • شرایط جوی

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط وزارت انرژی ایالات متحده، در شرایط آب و هوایی سرد مصرف سوخت موتور کراس تا 22% افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است در شرایط جوی سرد موتورسواری نکنید.

مصرف بنزین موتور کراس

مصرف سوخت موتور مینی

روش‌های افزایش راندمان سوخت موتور کراس (مصرف بنزین موتور خود را کاهش دهید!)

برای کاهش مصرف بنزین موتور کراس و افزایش راندمان سوخت می‌توان بر روی روش‌هایی تمرکز کرد که بهره‌وری سوخت موتور را بهبود می‌بخشند.

  • استفاده از بنزین با کیفیت هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت، اما راندمان سوخت و عمر موتور کراس را افزایش می‌دهد.
  • هرچه وزن باری که با موتور کراس حمل می‌کنید سبکتر باشد، مصرف سوخت موتور کراس هم کمتر می‌شود.
  • از اثر فوق‌العاده تعمیر و نگهداری منظم غافل نشوید. اقداماتی مانند تنظیم مرتب باد لاستیک‌ها و تعویض فیلتر هوا میزان مصرف سوخت موتور کراس را کاهش می‌دهد.

در آخر برای مصرف سوخت موتور کراس

صحبت دقیق در مورد میزان مصرف سوخت موتور کراس کار دشواری است. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، عوامل کلیدی زیادی بر روی مصرف نهایی سوخت موتور کراس اثر می‌گذارند. با این حال، آگاه بودن در مورد مدل موتور کراس، اندازه موتور، اندازه مخزن سوخت، همچنین سبک موتورسواری به شما برای مدیریت مصرف بنزین موتور کراس کمک می‌کند تا یک سواری هیجان انگیز را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *