آموزشی

بهترین موتور بدون گواهینامه | چه موتوری گواهینامه نمی خواهد؟

موتورهای بدون گواهینامه

آیا برای شما هم سوال شده که انواع موتورهای بدون گواهینامه در ایران کدامند؟ آیا اصلا می‌توان بدون گواهینامه با موتور در شهر تردد کرد؟ حکم سوار شدن موتور بدون گواهینامه در شهر چیست؟ در این مقاله قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و در ادامه 2 مدل از موتورهایی که به گواهینامه نیاز ندارند را به شما معرفی کنیم.

احتمالا شنیده‌اید که همه موتور سیکلت‌ها با هر حجم و اندازه‌ای به گواهینامه نیاز دارند اما واقعا همینطور است؟ باید بگوییم موتورهایی که برای تردد در شهر خریداری می‌کنید در این دسته قرار می‌گیرند و نیاز به گواهینامه دارند. اما خبر خوب این است که موتورهای ورزشی و آفرود که قرار است در پیست استفاده شوند به گواهینامه نیاز ندارند و رانندگی با آنها در فضاهای غیر شهری بیشتر مهارت راکب را می‌طلبد.

در ادامه انواع موتورهای بدون گواهینامه، حکم و شرایط استفاده از آنها را به صورت کامل براتون میگیم. اینطوری هیچ نگفته‌ای باقی نمیمونه و هنگام خرید آگاهی کامل دارید. پس ادامه این مقاله رو همراه ما باشید.

معرفی انواع موتور بدون گواهینامه در ایران

خوشبختانه با برخی از مدل های موتور می توان بدون داشتن گواهینامه لذت سواری را تجربه کرد. موتورهای آفرود یا همان موتورهای فرا جاده ای به موتورهایی گفته می شود که بیشتر برای استفاده در نواحی بیابانی، کوهستانی و پیست های آفرود طراحی شده اند و در این مناطق عملکرد و کارایی بالایی ایجاد می کنند.

حالا خبر خوب برای علاقه مندان به سرعت و سواری  اینه که راندن با این موتور ها بدون داشتن گواهینامه امکان پذیره.

به جرات می توان گفت، سواری با سرعت موتورهای کراس و مینی کراس ، حرکات نمایشی، رقص و پرش های شگفت انگیزاین موتورها توی پیست ها خاطره یه سواری هیجان انگیز را تا مدت ها در ذهن تداعی می کند. انواع موتور های ورزشی و آفرود بدون گواهینامه شامل موارد زیر است.

  • موتورکراس
  • موتور مینی کراس
  • موتوردو منظوره ورزشی
  • موتوررالی
  • موتورتریل
  • موتور مینی تریل

1- موتورهای بدون پلاک

طبق قوانین راهنمایی رانندگی هر وسیله  نقلیه موتوری که در شهر تردد میکنه باید دارای پلاک باشه اما همانطور که میدونید موتورهای ورزشی مانند موتور کراس و مینی کراس سند ورزشی دارند و چون  بیشتر در پیست، مناطق کویری، بیابانی، کوهستان و … استفاده می‌شوند پلاک نخواهند شد. پس رانندگی با آنها در این مکان‌ها هم بدون گواهینامه امکان پذیر است.

موتورهای بدون نیاز به گواهینامه

انواع موتورهای بدون نیاز به گواهینامه

2- موتورهای بدون گواهینامه ورزشی

موتور کراس ها از دسته موتورهای ورزشی هستند که بیشتر برای شرایط مسابقه، پیست و مناطق جنگلی طراحی شده‌اند. این موتورها دارای قدرت، سرعت و راندمان بالایی می‌باشند و در شهر استفاده نمی‌شوند بنابراین برای رانندگی با آنها نیازی به گواهینامه ندارید.

3- موتورهای بدون گواهینامه مینی (مینی کراس، مینی تریل و …)

رانندگی با موتورهای مینی به گواهینامه نیاز ندارد؛ همچنین موتورهای مینی کراس پلاک نمی‌شوند. به همین دلیل در شهر هم از آنها نباید استفاده کرد؛ اما امروزه موتورهای مینی در فضاهای شهری خیلی زیاد دیده می‌شوند.

طراحی سبک و پر سرعت این موتور درکنار ظاهر چشم نواز آن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. همچنین در کنار این همه کارایی قیمت مناسب تری دارند که خودش به تنهایی مزیت مهمی محسوب می‌شود.

توضیح جامع و کامل در مورد سند موتور های کراس (موتور های دسته دوچرخه ای)

 

مشاهده لیست کامل مینی موتور و مینی کراس با کلیک روی 👈

آیا موتور سیکلت‌های بنزینی گواهینامه می‌خواهند؟

برای رانندگی با همه نوع موتورهای بنزینی که در سطح شهر تردد می کنند باید گواهینامه داشته باشید. سواری با موتور مستلزم داشتن مهارت است.

اما اگه علاقه مند به سواری هستی و گواهینامه نداری و  دلت می خواد لذت سواری رو تجربه کنی جای نگرانی نداره موتورهای آفرود نیاز شما را برطرف می کنه. حالا به نظرت موتورهای آفرود کدوما هستند؟ آفرین! موتورهای کراس و مینی کراس.

آیا موتورهای برقی گواهینامه می‌خواهند؟

موتورهای برقی به دلایلی چون کاهش آلودگی هوا، شارژ سریع به خاطراستفاده از سیستم برقی، ایمنی بیشتر، ظاهر زیبا و… در بین جوامع بشری طرفدارهای بسیاری پیدا کرده است. بنا بر باور عموم افراد چون این موتورها برای حرکت از سیستم برقی به جای گاز و بنزین استفاده میکنند بنابراین برای رانندگی نیازمند داشتن گواهینامه نیستند.

باید بگیم تصور موتورهای برقی بدون گواهینامه کاملا غلطه. در واقع تمام وسایل نقلیه موتوری اعم از مدل های گازی، بنزینی، برقی و… که برای تردد در شهر استفاده می شوند مستلزم داشتن گواهینامه هستند.

آیا موتور پا کشتی نیاز به گواهینامه دارد؟

موتور پاکشتی یا اسکوتر به موتور های سبک و کم حجم گفته می شود. این موتور ها معمولا گازی هستند و علت نام گذاری آن هم این بوده است که در زمان قدیم برای جابه جایی در کشتی های بزرگ از این موتور ها استفاده می کردند. موتور های پاکشتی به علت کم حجم و سبک بودن به عقیده عموم مردم برای استفاده نیاز به گواهینامه ندارند؛ اما باید بگیم که این باور کاملا غلط و مخالف قوانین راهنمایی و رانندگی است.

شما با هر وسیله نقلیه ای که قصد تردد داشته باشید؛ فرقی ندارد این وسیله کم حجم، سبک، گازی، برقی و … باشد؛ برای استفاده درون شهری نیاز به داشتن گواهینامه دارید. اما خطر راندن بدون گواهینامه موتورهایی با حجم پایین در برابر موتور های حجم بالا بسیار کمتر است.

همچنین خوب است بدانید گرفتن پلاک برای موتور پاکشتی امکان پذیر است. برای این کار تنها کافی است سند مالکیت و مدارک موتور را به همراه داشته باشید و به یک مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

آیا موتور پاکشتی سند دارد؟ این سوال هم بسیار پرسیده می شود که آیا موتور پاکشتی کم حجم و سبک است سند دارد یا خیر؟ بله این موتور ها نیز مانند سایر وسایل نقلیه دارای سند مالکیت می باشند. اما باید توجه کنید که بسیاری از موتور های وارداتی و قاچاق فاقد سند مالکیت هستند.

موتور 50 سی سی بدون گواهینامه

آیا موتور 50 سی سی کوچک که یک مینی موتور به حساب می آید نیاز به گواهینامه دارد یا خیر؟ بسیار دیده می شود که افراد با موتور هایی با حجم 50 سی سی یا کمتر، بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی می کنند؛ این کار بر خلاف قانون راهنمایی و رانندگی است و فرد ملزم به پرداخت جریمه می شود. حتما دقت داشته باشید که هر نوع وسلیه نقلیه ای برای تردد در خیابان نیاز به داشتن گواهینامه دارد.

سوالات متداول درباره گواهینامه موتور

قانون دریافت گواهینامه موتور در ایران چیست؟

براساس قوانین راهنمایی رانندگی و طبق ماده 2 و ماده 1 قانون آیین نامه داشتن گواهینامه برای تمام وسایل نقلیه که در شهر تردد دارند الزامی است و همچنین لازم به ذکر است که همه وسایل نقلیه در ایران باید دارای پلاک باشند.

دریافت گواهینامه موتور برای بانوان امکان پذیر است؟

هیجان لذت سواری فقط مختص آقایان نیست. امروزه بانوان زیادی به موتور سواری علاقه دارند، در سطح شهر هم شاهد رانندگی بانوان هستیم که خلاف قانون راهنمایی رانندگی است.  با این حال با وجود علاقه بسیار بانوان به راندن موتور متاسفانه در ایران برای بانوان گواهینامه موتور صادر نمی‌شود.

حکم سوار شدن موتور بدون داشتن گواهینامه چیست؟

موتور بدون نیاز به گواهینامه

معرفی موتورهای بدون گواهینامه در ایران

فقط علاقه مند بودن به موتور سواری کافی نیست دانش و مهارت رانندگی موتور برای جلوگیری از آسیب فردی و صدمات جانبی بسیار مهم است.

همانطور که گفتیم رانندگی با هر وسیله نقلیه ای نیازمند داشتن گواهینامه است. موتورها هم از این قضیه مستثنی نیستند. ضمن اینکه این گواهینامه می‌تواند با توجه به نوع و حجم موتور ها متفاوت باشد.

اگر فردی بدون داشتن گواهینامه موتور، اقدام به رانندگی در شهر کند طبق قانون مجازات می‌شود. دفاتر مراجع قضایی مسئول پیگیری این مورد هستند. بنابراین فرد مذکور به مراجع قانونی معرفی می‌شود و پس از طی کردن مراحل به حبس تعزیری (حبس قابل اجرا برای متهم ) محکوم می‌شود که طبق ماده 16 قانون مجازات بنا به نظر حاکم قضایی ممکن است تغییر کند و یا ملزم به پرداخت جریمه نقدی شود.

در برخی موارد هر دوی این مجازات شامل حال فرد می شه. یعنی هم باید جریمه پرداخت کنه، هم محکوم به حبس میشه.

سن دریافت گواهینامه موتور در ایران چند سال است؟

سن قانونی دریافت گواهینامه موتور در ایران 18 سال می‌باشد؛ شما میتوانید با طی کردن دوره های آموزشی و پس از قبولی در آزمون تئوری و عملی گواهینامه خود را دریافت کنید تا مهارت و شایستگی لازم برای سواری با این وسیله را داشته باشید.

موتورهای سنگین و سبک گواهینامه متفاوتی دارند؟

گواهینامه موتور مانند خودرو انواع مختلفی دارد و  بر اساس حجم موتور ها متفاوت است. مثلا موتورهای بالای 250 سی سی نیازمند گرفتن گواهینامه پایه الف هستند. به صورت کلی برای موتورهای سنگین باید گواهینامه پایه یک داشته باشید.

چکیده موتور های بدون گواهینامه

در نهایت باید در پاسخ به سوال تمام کاربرانی که به دنبال موتورهای بدون گواهینامه  هستند بگیم که  هیچ وسیله نقلیه موتوری بدون گواهینامه نمی تواند در شهر تردد داشته باشد اما موتورهای آفرود که طراحی آنها بیشتر برای مناطق برون شهری و پیست‌هاست بدون گواهینامه قابل استفاده هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *